Trendy są trendy, dlatego m.in. rozmawiamy o nich w ramach konkursu POiD Building Awards 2021, konkursu w którym wyłonimy najlepsze rozwiązania stolarki otworowej oraz automatyki osłonowej i smarthome. Jury wybierze najlepsze obiekty na podstawie ściśle określonych kryteriów, wśród których wymienić należy estetykę, a także wpływ produktów stolarki na bilans energetyczny całego budynku. Czy to główne trendy, na które producenci zwracają uwagę? Opowie o tym Marta Gmyrek z firmy Fakro, mecenasa konkursu POiD Building Awards 2021.
Stolarka otworowa w trzech słowach:
Jakość (wysoka jakość zastosowanych surowców, trwałość potwierdzona długoletnią gwarancją), Estetyka (nasze produkty są piękne, przemyślane i dopracowane w każdym szczególe), Komfort (obsługi, mieszkania w energooszczędnym domu pełnym światła)
Jakie ogólnoświatowe trendy mają swoje odbicie również w naszej branży?
Możemy zaobserwować, że coraz większą uwagę przy współczesnym nowoczesnym projektowaniu zwraca się na ekologię oraz budowanie w zgodzie z naturą. Trend dużych przeszkleń jest tego idealnym przykładem gdyż otwierają one nasz dom na otaczającą przyrodę, często granica między wnętrzem a zewnętrzem się zaciera. Dodatkowo ogromne przeszklenia to jasne, doskonale doświetlone pomieszczenia naturalnym światłem słonecznym, a dzięki bardzo dobrym parametrom termoizolacyjnym pozwalają zmniejszyć rachunki za ogrzewanie. Firma FAKRO posiada globalną ofertę gdyż nasze produkty są dostarczane do ponad 50 krajów na świecie i w większości z nich ogromna uwagę zwraca się na: energooszczędność, bezpieczeństwo, ekologię i oczywiści duże przeszklenia zapewniające kontakt z natura i jasne wnętrza.
W wielu obiektach widzimy dążenie do uproszczenia formy. Czy oznacza to, że ich realizacja jest łatwiejsza?
Uproszczenie formy to jednocześnie większa dbałość o wysoką jakość zarówno wykonania jak i szlachetność użytych materiałów wysokiej klasy. Weźmy chociaż proste, bezokapowe dachy, w których rynny są schowane i zupełnie niewidoczne. Niby prosto to brzmi, ale wykonanie takiego orynnowania jest dużo trudniejsze i niewielu wykonawców się tego podejmie. Tutaj ogromna rola nas, producentów. Powinniśmy na bieżąco organizować profesjonalne szkolenia dla wykonawców, montażystów, aby jak najlepiej potrafili zamontować nasze produkty.
Zrównoważone budownictwo opiera się na wykorzystaniu naturalnego światła. Jak będą się rozwijać produkty stolarki otworowej w tym kontekście?
Duże przeszklenia, zarówno w dachu jak i w elewacji, doskonale wpasowują się w ten trend. Oprócz ogromnej ilości życiodajnego światła słonecznego wprowadzają do domu naturę, dzięki zniesieniu bariery wnętrze – zewnętrze. Nowoczesne pakiety szybowe tłumią nam hałas dochodzący z zewnątrz, a dzięki bardzo dobrym parametrom termoizolacyjności nie powodują strat energii.
Należy jednak pamiętać, że duże przeszklenia to ryzyko przegrzewania pomieszczeń w lecie. Na pewno równocześnie mocno rozwinie się trend ochrony wnętrz przed upałem w gorące lenie dni gdyż chłodzenie pomieszczeń zaczyna być bardziej problematyczne niż ich ogrzewanie. Warto zwrócić uwagę na markizy zewnętrzne do okien, zarówno dachowych jak i pionowych, które zatrzymują promieniowanie już przed szybą nie dopuszczając do jej przegrzania. Markizy, w przeciwieństwie do innych osłon zewnętrznych, zapewniają widoczność na zewnątrz.
Jeśli chodzi o architekturę jednorodzinną, jakiego rodzaju projekty są najbardziej popularne? Dlaczego?
Obecna sytuacja związana z pandemią na pewno zmieniła spojrzenie na projektowanie domów jednorodzinnych. Coraz częściej inwestorzy decydują się na jedno czy nawet dwa pomieszczenia biurowe w domu. Adaptowanie tego rodzaju przestrzeni zdeterminowała coraz bardziej popularna praca zdalna. Obecnie projektuje się domy bardzo proste – jak nowoczesne stodoły, energooszczędne, a nawet pasywne i bardzo komfortowe. Na pewno nie są to ogromne kilkupoziomowe domy wielopokoleniowe, a raczej proste w formie, ładne domy jednorodzinne.
Jaki wpływ na decyzje zakupowe klientów będzie miał trend związany z rozwojem budownictwa zrównoważonego?
Budownictwo zrównoważone stawia na szeroko rozumianą oszczędność: z jednej strony oszczędzamy na ogrzewaniu gdyż kupujemy produkty pomagające nam ograniczyć wydatki na ogrzewanie, a z drugiej strony oszczędzamy środowisko naturalne gdyż emisja szkodliwych substancji jest ograniczona do minimum. Kupując dobrej jakości produkty mamy pewność, że będziemy je użytkować przez długie lata , znowu oszczędzając zasoby naturalne oraz energię potrzebną do wyprodukowania kolejnych. Dlatego też naszym zdaniem klienci coraz mocniej będą stawiali na wysoką jakość produktów i ich dobry, ciepły, systemowy montaż (zakupy pakietowe np. okno, kołnierz, pakiet kołnierzy izolacyjnych, markiza).
Czy pierwiastek eko w dna firmy będzie jednym z kluczowych argumentów wyboru danej marki dla młodych pokoleń?
Zdajemy sobie sprawę, iż wraz z rosnącą świadomością społeczeństwa w kwestiach ochrony środowiska rosną też wymogi konsumentów zarówno w stosunku nie tylko do firmy, ale również w odniesieniu do produktów. FAKRO jest przykładem firmy, która potrafi łączyć innowacyjność i nowoczesność z dbałością o środowisko naturalne. Takim pierwszym skojarzeniem z naszą marka jest kolor zielony, który oznacza eko podejście do biznesu, bezpieczeństwo, odpowiedzialność oraz energooszczędność. Eko są również nasze produkty – stolarka wykonana z naturalnego wysokiej jakości drewna, które pochodzi z lasów o zrównoważonej gospodarce, okna aluminiowo-tworzywowe, które można poddać recyklingowi. W celu ograniczenia emisji lotnych związków organicznych FAKRO stosuje głównie ekologiczne lakiery wodorozcieńczalne., a do izolacji termicznej wykorzystuje między innymi naturalną, ekologiczną i specjalnie wyselekcjonowaną wełnę owczą. Również ekologicznie ogrzewamy nasze biura i zakłady produkcyjne, wykorzystując wierzbę energetyczną z własnych plantacji.
Świat walczy ze skutkami pandemii koronawirusa. Jak oceniają Państwo przyszłość branży, w której działa firma, jakie są w związku z tym plany przedsiębiorstwa?
Na nasze szczęście nasza branża, branża budowlana, nie została dotknięta przez pandemię, a nawet można powiedzieć, że przeżywa rozwój. Wzrost sprzedaży możemy zaobserwować zarówno na kraju, jak i na rynkach eksportowych. Współczesne społeczeństwo coraz więcej czasu spędza we własnych domach, a więc ogromna wagę zaczyna przywiązywać do komfortowego, wygodnego trybu życia, nie zapominając również o zdrowiu, które stało się najważniejsze. Dlatego też tak dużo powstaje nowych inwestycji, a także odbywa się coraz więcej remontów.
Co powinny wziąć pod uwagę firmy planując swoja strategie na najbliższe lata?
Na pewno należy śledzić najnowsze trendy; obecnie modne są ogromne przeszklenia i dostęp do naturalnego światła, energooszczędność, ekologia, kontakt z naturą.
Warto również posiadać kompleksową ofertę gdyż z jednej strony jesteśmy w stanie całościowo zaspokoić potrzeby klienta, a z drugiej strony dywersyfikacja zapewnia naszej firmie stabilizację i bezpieczeństwo.
Dlaczego jesteście najlepszymi specjalistami z branży?
- działamy nieprzerwanie od 30 lat
- jesteśmy obecni na ponad 50 światowych rynkach
- pracujemy z pasją i zaangażowaniem
- w swoich działaniach kierujemy się wartościami firmy, które stawiają na: rozwój, innowacyjność, odpowiedzialność i wiarygodność
- jako jedyni na świecie posiadamy kompleksową ofertę stolarki otworowej
Konkurs Poid Building Awards 2021 wspierają:
Mecenasi konkursu: Aluprof, FAKRO, Glasssolutions, Ponzio, Reynaers Aluminium
Partnerzy kategorii: okna i drzwi balkonowe: Aluplast, drzwi wewnętrzne: Porta , automatyka domowa i smarthome: Somfy Polska, drzwi zewnętrzne i bramy garażowe: WIŚNIOWSKI
Patron Honorowy: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii
Patroni Merytoryczni: Instytut Techniki Budowlanej, SARP. Stowarzyszenie Architektów Polskich. Oddział, Narodowa Agencja Poszanowania Energii S.A. (National Energy Conservation Agency), Polski Związek Firm Deweloperskich, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Politechnika Krakowska im. Tadeusza
Kościuszki, Politechnika Łódzka, Politechnika Opolska, Politechnika Poznańska, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej
Patroni Medialni: Architektura&Biznes, Architektura.info, ŁadnyDom, ladnydompl, Bryłapl, budujemydompl, DOM SZYTY NA MIARĘ, RBT, ArchitekturaMurator, muratorplus Monter Stolarki, Obud.pl, Okna21.pl, Oknonet.pl, Wortal Sztuka Architektury, Świat Szkła, Świat Aluminium
poid.eu / TheImagine
Link do strony artykułu: https://czta.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/jakie-ogolnoswiatowe-trendy-maja-swoje-odbicie-w-branzy-stolarki-otworowej-wg-fakro